Een aantal weken geleden moest ik voor Hyundai naar Ede vanuit mijn woonplaats in Zeeuws-Vlaanderen, zo’n 240km, en mijn accu was verre van volgeladen. Dus calculeerde ik een ‘laadpauze’ in zodat er ook een kop koffie en een broodje gehaald kon worden.
Weg met de term laadstress
Onze verkoopadviseur Kees de Feijter rijdt al zijn kilometers volledig elektrisch. Hij deelt daarom ook een recente ervaring omtrent de term laadstress: Het is een vaak gebruikte term die naar mijn mening onterecht negatieve aandacht heeft gekregen met betrekking tot elektrisch rijden en laden. Graag deel ik dan ook een recente ervaring die ik had met mijn Hyundai IONIQ 6.
Mijn ervaring
Oplaadpunten langs de route.
Voor vertrek had ik de navigatie aangezet, heel normaal natuurlijk maar het mooie van dit nieuwe systeem in elektrische Hyundai’s is dat het kijkt naar de te rijden kilometers en naar de actieradius. Daarmee kreeg ik drie keuzes in snel laadstations onderweg om te laden en meteen een mooie gelegenheid om mijn pauze in te lassen. De keuze was eenvoudig gemaakt dus de IONIQ 6 in dit geval begint dan ook al met de accu voor te verwarmen voor aankomst zodat snelladen nóg sneller gaat. De IONIQ 6 laadt immers zo’n 350km actieradius bij in slechts 15 minuten door zijn indrukwekkende 800v laadsysteem.
Sneller dan tanken
Eenmaal aangekomen bij het snellaad station langs de snelweg had ik de IONIQ 6 eenvoudig aangesloten en was de auto snel aan het laden. Ik dacht mooi; tijd zat dus een goede kop koffie kan ik wel halen én even wat eten. Voordat mijn broodje klaar was kreeg ik een melding op mijn telefoon dat de auto al 80% had bereikt en ik mijn weg al kon vervolgen. Ik was er nog niet aan toe maar de auto wel!
Toen realiseerde ik me: hier kan niemand tegen tanken. Met in het achterhoofd dat in de EU vóór 2026 om de 60 km alle snelwegen en hoofdwegen een snellaadstation moet hebben die 400kW kan laden, en dat doel ook bereikt gaat worden, is de toekomst elektrisch en weg met term laadstress.
De toekomst is elektrisch
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen er aan toe is, door bijvoorbeeld beperkte laad mogelijkheden in de buurt. In dat geval maakt Hyundai in ieder segment een topauto die voorop loopt in zijn klasse. Maar als het past, wat voor meer mensen het geval is dan misschien gerealiseerd wordt kan je er niet meer omheen dat volledig elektrisch rijden eigenlijk geen nadelen meer heeft.