De start van de roadtrip was uiteraard vanuit het thuisadres van Mateusz in de provincie Zeeland en van daaruit rechtstreeks naar Hamburg, door naar Kopenhagen om vervolgens aan te komen in Stockholm. Mateusz kent het laadnetwerk in Europa als geen ander en was daarom ook geen uitdaging om in korte tijd veel afstand af te leggen. Gedurende de kerst periode heeft de fam. Mackowski bij de enige echte Kerstman in Rovaniemi gespendeerd in al echte winterse omstandigheden vervolgens dwars door Lapland en het noorderlicht in plaats van vuurwerk bij de Noorse Lofoten tijdens oudjaarsavond maakte deze het volgens Mateusz: Magisch!
Een roadtrip in de IONIQ 5 naar Lapland!
Rasechte Hyundai-liefhebber en Auto Sturm klant Mateusz is niet vies van een avontuur met zijn auto's. Mateusz en zijn familie wilde de echte winter beleven en besloten om een roadtrip naar Lapland te maken tijdens hun kerstvakantie. En dat natuurlijk alles met de Hyundai IONIQ 5.
De reis
Uitdagende omstandigheden
Het vervolg van de roadtrip was de meest uitdagende etappe die dwars door lapland ging. Laatste dagen december in arctic betekent geen zonlicht en temperatuur tussen -20° overdag tot -30° 's nachts. Veel sneeuw en slechts paar minuten zonlicht per dag en de koude temperaturen maken de rij omstandigheden zeer uitdagend voor mens en machine. Laadstations zijn in Scandinavië makkelijk te vinden en meestal staan er meerdere palen. Infrastructuur is zeker niet zo goed als in Nederland maar elektrisch rijden is een fluitje van een cent. De IONIQ 5 kan zelf goed zorgen voor batterij conditionering dus laden ging altijd zoals het zou moeten zijn en zelfs onder deze koude omstandigheden maakte dat snelladen mogelijk.
De terugreis
De grootste uitdaging was op de terugreis die verliep via Trondheim naar Oslo. Door intensieve sneeuwval, windkracht 8-9 en spekgladde wegen in het donker maakte het rijden een uitdaging.
''De terugreis was door de extreme omstandigheden geen pretje maar een onvergetelijke ervaring. De IONIQ 5 met HTRAC en sneeuwsokken was de redding en heeft ons er doorheen geholpen waar andere auto's strandde.''
Conclusie
De reis was in totaal zo'n 6800km in 14 dagen tijd ofwel ruim 485 km per dag. Door het groeiende laadnetwerk en riante actieradius was het laden makkelijk en niet duur. De rijomstandigheden waren uiterst uitdagend maar heeft de IONIQ 5 met HTRAC aandrijving uitstekend doorstaan. Een goede voorbereiding is het halve werk, de auto was op alle punten nagekeken, nieuwe winterbanden en speciale ruitensproeiervloeistof tot -60°. Ook het SMART tarief op Charge My Hyundai applicatie was een handige tool voor de rit.