De IONIQ 9 is gemaakt voor klanten die een elektrische SUV zoeken met drie zitrijen. De auto biedt plek aan maximaal zeven personen en combineert een indrukwekkende ruimte met slimme features die inspelen op individuele behoeften en tegelijkertijd een gevoel van verbondenheid bieden: Built to Belong. De IONIQ 9 is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van consumenten die altijd online willen zijn, maar ook waarde hechten aan ruimte, rust en privacy.
Hyundai onthult IONIQ 9.
Hyundai heeft de IONIQ 9 onthuld, een volledig elektrische SUV met drie zitrijen en een zeer ruim interieur dat baanbrekend design combineert met innovatieve technologie. Met deze belangrijke uitbreiding van de IONIQ-lijn zorgt Hyundai voor een nieuwe ervaring op het gebied van elektrisch rijden en bouwt het voort op het succes van de bekroonde IONIQ 5 en IONIQ 6.
Built to Belong
Relaxation Seats
Het toonaangevende Electric-Global Modular Platform (E-GMP) waarop de IONIQ 9 is gebouwd, maakt een flexibel interieur met een vlakke vloer mogelijk, wat de inzittenden veel bewegingsvrijheid biedt. De Relaxation Seats op de eerste en tweede rij kunnen volledig naar achteren worden gekanteld en hebben een beensteun voor extra comfort. Dit maakt het mogelijk dat maximaal vier personen tijdens het opladen optimaal kunnen ontspannen. De hoofdruimte op de tweede en derde zitrij bedraagt een ruime 1.042 en 1.008 mm en de beenruimte, wanneer de tweede en derde zitrij gecombineerd worden, 2.050 mm.
Langste wielbasis
De indrukwekkende wielbasis van 3.130 mm, de langste wielbasis van alle Hyundai-modellen, resulteert in imposante proporties en een ruim interieur. De krachtig gevormde carrosserie en spatborden zorgen voor een stoer uiterlijk, terwijl verfijnde accenten diepte en dimensie toevoegen. De vloeiende karakterlijn van de achterste wielkast benadrukt het royale volume van de auto en draagt bij aan het dynamische uiterlijk.
Prestaties
Het geavanceerde PE-systeem van de IONIQ 9 omvat een lithium-ion batterij met een capaciteit van 110,3 kWh. Dankzij zijn lage luchtweerstand, geavanceerde platform en batterijtechnologieën heeft de IONIQ 9 een indrukwekkend rijbereik van 620 km (volgens WLTP) en een energieverbruik van 194 Wh/km voor de Long-Range achterwielaangedreven variant met 19-inch velgen
De IONIQ 9 laadt met een 350 kW-lader van 10 tot 80 procent op in slechts 24 minuten. De E-GMP-architectuur van de IONIQ 9 is geschikt voor opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties en dankzij de innovatieve V2L-functie (vehicle-to-load) kan de bestuurder de opgeslagen energie in de hoogspanningsbatterij gebruiken om allerlei apparaten te voeden, zelfs als het voertuig is uitgeschakeld.
De IONIQ 9 wordt in de eerste helft van 2025 op de markt gebracht in Korea en de Verenigde Staten. Later volgt de introductie in Europa en andere markten. De auto is voorzien van een rijke standaarduitrusting en een uitgebreide reeks geavanceerde technologieën, met extra opties voor nog meer gemak en designdetails. Nadere details voor Nederland worden in een later stadium bekendgemaakt.