In een tijd dat het straatbeeld wordt overheerst door grote elektrische SUV’s en luxe elektrische zakensedans komt Hyundai met iets totaal nieuws: een compacte elektrische stadsauto, genaamd INSTER. De nieuweling is klein zoals een elektrische stadsauto hoort te zijn, maar verrast behalve met een ruim interieur ook met allerlei slimme features en een zeer aantrekkelijk design. Kortom, een slimme kleine elektrische auto voor slimme milieubewuste rijders.
Hyundai deelt meer informatie over de INSTER
Met deze unieke compacte SUV wil Hyundai elektrisch rijden toegankelijker maken voor een breed publiek. Hyundai deelt meer informatie over de uitvoeringen en details van de INSTER. De exacte prijzen worden later dit jaar gecommuniceerd.
Batterijpakketten
Standaard is de INSTER uitgerust met een 42 kWh-batterijpakket, maar er kan ook gekozen worden voor een 49 kWh-batterijpakket (Long-Range). Beide versies worden aangedreven door een enkele elektromotor die 71,1 kW (97 pk) levert in de versie met 42 kWh-batterijpakket en 84,5 kW (115 pk) in de versie met 49 kWh-batterijpakket. Het koppel is voor beide versies hetzelfde: 147 Nm.
Snelladen
Opladen van 10 tot 80 procent aan een DC-snellaadstation duurt ongeveer 30 minuten. Ook heeft de INSTER standaard een 3-fase boordlader van 11 kW. Zijn actieradius (volgens WLTP) bedraagt tot wel 305 km op een enkele lading voor de versie met 42 kWh-batterijpakket. In de INSTER met 49 kWh-batterijpakket bedraagt het rijbereik tot wel 355 km (WLTP).
Uitvoeringen
De INSTER is verkrijgbaar met keuze uit drie uitvoeringen: E-Motion, Pulse en Evolve (Sky). De E-Motion is leverbaar in combinatie met het 42 kWh- of het 49 kWh-batterijpakket, de Pulse en Evolve (Sky) zijn alleen leverbaar in combinatie met het 49 kWh-batterijpakket.
Veelzijdig interieur
Het interieur van de INSTER is zeer veelzijdig, met een ruime toegang tot de voorste zitrij. Door het ontbreken van een middentunnel ontstaat op de eerste zitrij een enorm gevoel van ruimte. Alle stoelen, inclusief de bestuurdersstoel, zijn neerklapbaar voor extra flexibiliteit. De rugleuningen op de tweede zitrij kunnen in de verhouding 50:50 worden neergeklapt en de stoelen achterin zijn behalve verschuifbaar ook kantelbaar.
De INSTER gaat zeer slim om met de beschikbare interieurruimte. Behalve tal van handige opbergmogelijkheden in onder meer de middenconsole, bevindt zich in het deurpaneel aan de passagierskant een haak om bijvoorbeeld een tas op te hangen. In beide deurpanelen is ook een uitsparing aangebracht om pasjes of foto’s te plaatsen en aan de achterzijde van beide voorstoelen kan een parapluhouder of een tray worden gemonteerd.
Veiligheid
Hyundai’s nieuwe volledig elektrische stadsauto biedt het meest complete veiligheidstechnologiepakket in zijn klasse, inclusief geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) zoals een Surround View Monitor (SVM), Parking Collision-avoidance Assist Rear (PCA-R), Blind-spot View Monitor (BVM), autonome rijbaanassistentie (LFA), actieve rijbaanassistentie (LKA), snelheidsbordenherkenning (ISLA) en cruise control (adaptief) met Stop & Go-functie, snelheidslimiet en navigatieondersteuning (NSCC).
Duurzaamheid
Zowel buiten als binnen is gebruikgemaakt van duurzame materialen, waaronder de zwarte hoogglanslak voor het exterieur waarbij het traditionele koolstofzwarte pigment is vervangen door een kleurstof gemaakt van gerecyclede banden. In het interieur zijn gerecycled polyethyleentereftalaat (PET) uit flessen en biopolypropyleen-materiaal uit suikerriet gebruikt. De toepassing van duurzame materialen in de INSTER past bij Hyundai’s merkvisie Progress for Humanity, waarbij de focus ligt op het creëren van een duurzamere toekomst voor komende generaties.
De INSTER wordt eind dit jaar in Nederland verwacht.