Als verkoopadviseur moet je achter je producten kunnen staan. Naast de gunstige garantievoorwaarden van Hyundai (8 jaar batterijgarantie/160.000km) is de praktijktoepassing van de actieradius en het snelladen misschien nog wel van groter belang. Verkoopadviseur Kees de Feijter wist in een eerder artikel de term laadstress al te ontkrachten en nu tijdens zijn vakantie zijn alle vooroordelen van grote afstanden en elektrisch rijden de wereld uit geholpen.
Een ultieme roadtrip van Biervliet naar Italië met de Hyundai IONIQ 5
Verkoopadviseur Kees de Feijter is tijdens zijn vakantie met de Hyundai IONIQ 5 77 kWh AWD dwars door Europa getoerd van zijn woonplaats Biervliet door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië met als eindbestemming Italië. Het ultieme testament dat de termen 'laadstress' en 'range-anxiety' echt tot het verleden horen als het aankomt op volledig elektrisch rijden.
Route en kosten
Iedere roadtrip vergt een klein beetje voorbereiding en daarme staat de huidige technologie niet stil. Zo is het mogelijk om met het navigatiesysteem van Hyundai waypoints te markeren en de beste laadmogelijkheden uit te lichten. Deze wordt on-the-go uitgerekend door het actuele verbruik en actieradius. Als er een laadpunt wordt uitgekozen wordt de accu door de auto voorverwarmd waardoor deze beter presteert tijdens het snelladen.
''Trip was 3700 km in totaal waarvan we er 1200 op 1 dag hebben gedaan. Op 1 x na heb ik alles bij het laadnetwerk van Tesla geladen vanwege de prijs. In totaal € 250,- aan stroom uitgegeven. Daar kan je niet tegen tanken.''
Vehicle-To-Load (V2L)
Een mooie bijkomende functie van de IONIQ 5 is het Vehicle-To-Load systeem ofwel V2L. Een toepassing die in veel gevallen niet alledaags nodig is maar als je er gebruik van kan maken is het een fantastische feature. Even uitrusten op een parkeerplaats zonder voorzieningen en de auto is in staat om stroom te leveren naar elektrische apparaten zoals bijvoorbeeld een koffiemachine of een airfryer waar collega Kees uiteraard aan heeft gedacht om mee te nemen tijdens deze roadtrip:
''Ik had een grote koelbox mee op 230V. IJskoud dus. Tevens hadden we geen hotelkamer met minibar nodig. Af en toe verse koffie onderweg. Zelfs de airfryer en een kleine magnetron uit m’n caravan meegenomen.''
Kantelpunt
Door mijn recente ervaring tijdens deze uitgebreide roadtrip zie ik geen nadelen meer voor de elektrische auto. De termen 'laadstress' en 'range-anxiety' worden anno nu steeds irrelevanter en vaak onterecht gebruikt. Ik ben dwars door Europa gereden en heb me geen enkel moment zorgen gemaakt of ik het wel zou halen en dat ik lang moest wachten om verder te kunnen. De techniek staat niet stil, sterker nog ik denk dat we op een kantelpunt zitten dat de elektrische auto's van Hyundai de verbrandingsmotor voorbij streven.