IONIQ 5 N gaat laatste testfase in op de Nürburgring

Body

De IONIQ 5 N is bezig met de laatste tests voordat hij op 13 juli zijn mondiale debuut maakt op het Goodwood Festival of Speed in Engeland.

IONIQ 5 N nieuws

In aanloop naar zijn wereldpremière wordt het elektrische high-performance model van Hyundai’s sportieve label N flink op de proef gesteld. Dat gebeurt op de Nürburgring in Duitsland, een van de uitdagendste racecircuits ter wereld. Hyundai combineert in de IONIQ 5 N het E-GMP-platform (Electrified-Global Modular Platform) – waarop ook de IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn gebouwd – met de door Hyundai N in de autosport ontwikkelde kennis en expertise. Daarmee zet Hyundai nieuwe maatstaven op het gebied van elektrisch aangedreven high-performance-modellen en positioneert het de IONIQ 5 N als dé keuze voor liefhebbers die een sportieve EV zoeken die het hele jaar rond optimaal presteert.

IONIQ 5 N nieuws 3

De drie op de autosport geïnspireerde pijlers onder de modellenontwikkeling van N – optimaal bochtengedrag, geschikt voor het circuit en sportauto voor dagelijks gebruik – zijn ook van toepassing op de elektrificatiestrategie van Hyundai N. Om van zijn N-modellen een succes te maken, werken het Namyang R&D-centrum in Zuid-Korea en het Europese testcentrum van Hyundai op de Nürburgring nauw samen. Door fulltime aanwezig te zijn op het circuit, kan Hyundai's N-team van ingenieurs de duurzaamheid en rijdynamiek van zijn modellen effectiever en vaker evalueren en ontwikkelen.

‘Op de Nürburgring wordt elk N-model onder extreme omstandigheden getest, dus ook ons eerste volledig elektrische high-performance N-model moet zich hier bewijzen’.
Till Wartenberg, Vice President en Head of N Brand & Motorsport bij Hyundai.
Till Wartenberg
IONIQ 5 N nieuws 4

Hyundai N gebruikt het circuit van de Nürburgring Nordschleife om uit de autosport voortgekomen technologieën uitgebreid te testen op modellen van het N-label. De IONIQ 5 N vormt hierop geen uitzondering, ondanks de technische uitdagingen die elektrische auto’s het hoofd moeten bieden. Om maximale prestaties uit een EV te kunnen halen, worden veel eisen gesteld op het gebied van elektronica en software. De IONIQ 5 N beschikt over de intelligente systemen voor een efficiënt warmtebeheer om het bereik te optimaliseren en de levensduur van de accu te verlengen.

‘Drag’-modus en ‘Track’-modus

N Battery Preconditioning stelt de temperatuur van de batterij van tevoren in op de meest energiezuinige temperatuur. De preconditioneringsfunctie van de batterij is opgesplitst in twee modi, ‘Drag’-modus en ‘Track’-modus, voor verschillende rijscenario’s. In de ‘Drag’-modus wordt de optimale temperatuur ingesteld voor onmiddellijk toepassen van maximaal vermogen, terwijl in de 'Track'-modus de laagst mogelijke batterijtemperatuur wordt geoptimaliseerd voor het afleggen van een groter aantal ronden.

N Race geeft coureurs meer directe controle over het energieverbruik van de auto, met keuze uit ‘Sprint’- of ‘Endurance’-rijden. In ‘Sprint’ kan de bestuurder zelf kiezen of hij het volledige vermogen van de auto wil aanspreken. ‘Endurance’ is een instelling die de range van de IONIQ 5 N op het circuit maximaliseert. Dit wordt bereikt door het beperken van plotselinge stroompieken die de temperatuuropbouw vertragen en daardoor het uithoudingsvermogen vergroten.

N Battery Preconditioning en N Race zijn een direct resultaat van de op de autosport gebaseerde benadering van Hyundai N. Het helpt bestuurders efficiënt om te gaan met het energieverbruik om de prestaties of levensduur van de auto te maximaliseren. Voor dit proces is normaal gesproken een team van monteurs en apparatuur nodig, maar in de IONIQ 5 N kan dit met slechts een paar drukken op de knop.

 

Hydraulische remmen


Hydraulische remmen zorgen daar waar nodig voor extra remkracht, naast de toch al aanzienlijke remprestaties van het regeneratieve remsysteem. De ingenieurs van Hyundai N ontwierpen dit unieke regeneratieve remsysteem speciaal voor de IONIQ 5 N, met een maximale vertragingskracht van 0,6 G – een toonaangevend cijfer in de branche – alleen al door regeneratief remmen. Zelfs bij activering van het ABS blijft het regeneratieve remsysteem ingeschakeld, met een maximale vertragingskracht van 0,2 G.

De hydraulische remmen van de IONIQ 5 N, gemaakt van lichtgewicht materialen, zijn voorzien van schijven met een diameter van 400 mm en een geoptimaliseerde luchtstroom voor de koeling. De naadloze overgang tussen regeneratief en hydraulisch remmen is niet tot nauwelijks merkbaar voor de bestuurder.

IONIQ 5 N nieuws 5

Sportieve bestuurders van een elektrische auto uiten vaak hun onvrede over het gebrek aan feedback achter het stuur van een EV. Daarom ontwikkelden de ingenieurs van Hyundai N Active Sound + en N e-Shift. Beide systemen zorgen voor meer feedback aan de bestuurder, waardoor die nog nauwkeuriger controle over het dynamische rijgedrag van de auto heeft.

N Active Sound + bestaat uit een systeem met tien luidsprekers (acht intern, twee extern) dat drie verschillende geluidsthema's biedt: Ignition, Evolution en Supersonic. Ignition simuleert de 2.0-turbomotor van N-modellen met een verbrandingsmotor, compleet met pop- en knalgeluidseffecten. Evolution staat voor een elektronisch geluid, geïnspireerd op de N 2025 Vision Gran Turismo Concept en RN22e. Supersonic produceert het geluid van een straaljager om de coureur het gevoel van een gevechtspiloot te geven. Alle geluidsopties zijn aanpasbaar zodat bestuurders deze op helemaal kunnen afstemmen op hun voorkeur.

N e-Shift werkt nauw samen met N Active Sound + om de achttraps transmissie met dubbele koppeling (DCT) van N-modellen met een verbrandingsmotor na te kunnen bootsen. N e-Shift simuleert schakelen door het motorkoppel te regelen en zorgt voor het schokgevoel tussen het schakelen. Het doel is om de bestuurder een meer meeslepende rijervaring te bieden die dichter bij modellen met een verbrandingsmotor ligt dan bij EV's.

Ik wil graag contact over: