Dit is het eerste elektrische high-performance model van Hyundai: IONIQ 5 N

Body

De IONIQ 5 N vertegenwoordigt de elektrificatietoekomst van Hyundai’s sportdivisie en is een nieuwe manier voor liefhebbers van high-performance auto’s om hun passie voor rijden op de weg én het circuit

IONIQ 5 N 4

De IONIQ 5 N belichaamt de langdurige traditie van Hyundai om hoogwaardige mobiliteit te bieden, samen met de sportieve, op de bestuurder gerichte N-modellen. Het N-label maakte in 2014 een comeback in het World Rally Championship (WRC), wat resulteerde in meerdere wereldtitels. Die successen hebben geleid tot een winnaarsmentaliteit die terug te vinden is in de high-performance N-modellen. Nu zijn we toe aan de volgende stap waarbij de bekroonde IONIQ 5, gebouwd op het E-GMP-platform, de perfecte basis vormt voor N’s eerste volledig elektrische high-performance model.

IONIQ 5 N 5

De IONIQ 5 N is het nieuwste technologische hoogstandje van Hyundai N. De ervaringen die Hyundai N opdoet met de IONIQ 5 N zullen in de toekomst terug te vinden zijn in nieuwe EV’s van het merk, met als strategisch doel Hyundai’s algehele concurrentiepositie te vergroten. De IONIQ 5 N is de eerste stap in deze strategische verschuiving, met daaropvolgend andere nieuwe elektrische N-modellen.

De IONIQ 5 N is ontwikkeld om rijplezier naar een nieuw niveau te tillen door gebruik te maken van de nieuwste beschikbare technologieën. Met de IONIQ 5 N wil het N-label een kenmerkende en plezierige rijervaring bieden
Till Wartenberg, Vice President en Head of N Brand & Motorsport bij Hyundai Motor Company.
Till Wartenberg
IONIQ 5 N 6

Highlights

Voor optimale Corner Rascal-prestaties werden verbeteringen aangebracht aan de carrosseriestructuur, met 42 extra laspunten en 2,1 meter extra lijm. De constructie van de aandrijflijn is versterkt, terwijl de subframes voor en achter zijn geoptimaliseerd voor laterale stijfheid. De aandrijfassen van de IONIQ 5 N, die Hyundai ook in het wereldkampioenschap rally (WRC) gebruikt, zijn zowel aan de voor- als achterzijde verder versterkt. Niet alleen om de enorme koppelkrachten van de elektromotor te kunnen weerstaan, ook om samen met de 21-inch gesmede lichtmetalen wielen de onafgeveerde massa te verminderen.

IONIQ 5 N 7

N Pedal is ontwikkeld als oplossing voor het gewicht en de omvang van EV’s én om de responsieve rijeigenschappen te kunnen bieden van Hyundai’s succesvolle rallyauto i20 N in het World Rally Championship. Deze intelligente softwarefunctie in de IONIQ 5 N is ontworpen voor een nog betere gasrespons. Door middel van vergelijkbare technologie als in het regeneratieve remsysteem i-Pedal, geeft N Pedal voorrang aan snel en opwindend bochtenwerk boven energiezuinigheid. Door gebruik te maken van vertragende kracht wordt een agressieve gewichtsoverdracht gecreëerd, waardoor een bocht nog scherper kan worden aangesneden.

IONIQ 5 N 3

N Drift Optimizer helpt de drifthoek te behouden door meerdere voertuigregelingen in evenwicht te brengen aan de hand van real time input. De geïntegreerde Torque Kick Drift-functie stelt de bestuurder in staat de kick-actie van achterwielaangedreven voertuigen met een verbrandingsmotor na te bootsen voor rijscenario’s die een directere driftinitiatie vereisen. Dit is het resultaat van geavanceerde elektronische besturingstechnologie.

ioniq 5 N 2

N Torque Distribution biedt een volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen en kan worden aangepast op 11 niveaus. Het elektronische sperdifferentieel (e-LSD) op de achteras optimaliseert de bochtenprestaties en -controle. Extra wielsensoren en een groter dempingsvermogen met grotere demperafmetingen vergroten het prestatiebereik van de elektronisch geregelde ophanging.

De krachtige IONIQ 5 N profiteert van verschillende technische verbeteringen. De elektromotoren draaien tot 21.000 t.p.m. en leveren 478 kW (650 pk) met ingeschakelde N Grin Boost. Dit is het resultaat van de tweetraps omvormer met verhoogde energie-efficiëntie voor een krachtigere vermogensafgifte van de nieuwe 84 kWh-batterij.

Verschillende exclusieve functies ondersteunen de prestaties op het circuit. N Grin Boost maximaliseert de acceleratie met een vermogenstoename van 10 seconden en N Launch Control biedt drie verschillende tractieniveaus voor de snelst mogelijke start, waardoor de bestuurder de auto kan lanceren als een professionele racebolide. Track SOC (State of Charge) berekent automatisch het batterijverbruik per ronde.

De IONIQ 5 N zet een nieuwe maatstaf voor warmtebeheer onder veeleisende circuitomstandigheden. In vergelijking met zijn concurrenten biedt de IONIQ 5 N een hogere weerstand tegen door warmte veroorzaakte vermogensdegradatie, wat resulteert in een verlies van maximaal vermogen.

Het verbeterde systeem voor een efficiënt warmtebeheer, met onder meer aangepaste koelsystemen voor de elektromotor en de batterij, maximaliseert de weerstand van IONIQ 5 N tegen prestatievermindering vóór en tijdens intensief circuitrijden.

N Battery Preconditioning stelt de temperatuur van de batterij van tevoren in op de meest energiezuinige temperatuur. De preconditioneringsfunctie van de batterij is opgesplitst in twee modi, ‘Drag’-modus en ‘Track’-modus, voor verschillende rijscenario’s. In de ‘Drag’-modus wordt de optimale temperatuur ingesteld voor onmiddellijk toepassen van maximaal vermogen, terwijl in de 'Track'-modus de laagst mogelijke batterijtemperatuur wordt geoptimaliseerd voor het afleggen van een groter aantal ronden.

Image
ioniq 5 N

Interieur

Het interieur van de IONIQ 5 N vertoont duidelijke overeenkomsten met andere leden van de N-familie. Prominent aanwezig op het nieuw ontworpen N-stuurwiel is het N-logo, geflankeerd door N-knoppen waarmee de gewenste rijmodus kan worden ingesteld en gerangschikt naar de voorkeur van de bestuurder. De rijmodi kunnen worden aangepast en in verschillende combinaties aan elke knop worden toegekend om het rijplezier van de IONIQ 5 N te vergroten. Daarnaast zorgt de N Grin Boost-knop voor directe en intuïtieve toegang om acceleratie en rijplezier te maximaliseren, terwijl de schakelpeddels zodanig zijn gepositioneerd dat de bestuurder met de vingertoppen de features N e-shift- en N Pedal kan inschakelen.
 

IONIQ 5 N 8

N e-Shift werkt nauw samen met N Active Sound + om de achttraps transmissie met dubbele koppeling (DCT) van N-modellen met een verbrandingsmotor na te kunnen bootsen. N e-Shift simuleert schakelen door het motorkoppel te regelen en zorgt voor het schokgevoel tussen het schakelen. Het doel is om de bestuurder een meer meeslepende rijervaring te bieden die dichter bij modellen met een verbrandingsmotor ligt dan bij EV's.

Tevens is de IONIQ 5 N uitgerust met N Road Sense, dat automatisch de activering van N Mode aanbeveelt als verkeersborden worden gedetecteerd, zodat bestuurders optimaal kunnen genieten van elke seconde van hun rit (alleen EU).

Net als de IONIQ 5 is de N-variant van de elektrische Hyundai uitgerust met Vehicle-to-Load (V2L). Daarmee kan de bestuurder de opgeslagen energie in de hoogspanningsbatterij gebruiken om allerlei apparaten op te laden, zoals een e-bike of huishoudelijke apparaten, zelfs wanneer het voertuig is uitgeschakeld.

Aan het exterieur van de IONIQ 5 N zijn tal van visuele en praktische designelementen toegevoegd. Zoals contrasterende zwarte accenten en een vleugelvormige achterspoiler die de sportieve aspecten van de IONIQ 5 benadrukken en het potentieel voor circuitrijden maximaliseren.

Het N-model onderscheidt zich verder van de standaard IONIQ 5 door aangepaste proporties. Hij is in totaal 20 mm lager, 50 mm breder aan de onderkant (om ruimte kunnen bieden aan bredere banden) en 80 mm langer vanwege de prominentere diffuser. Actieve luchtkleppen aan de voorzijde van de IONIQ 5 N zorgen voor extra koeling, terwijl een spoilerlip onder de bumper de lage en sportieve uitstraling van de auto benadrukt. De kleur Luminous Orange – exclusief voorbehouden aan elektrische modellen van het label N – onderaan de zwarte voorbumper loopt door langs de zijskirts, waardoor de IONIQ 5 N er extra circuitwaardig uitziet. Die indruk wordt verder versterkt door de 21-inch gesmede lichtmetalen velgen met hoogwaardige 275/35 R21 Pirelli P-Zero banden voor verbeterde rijeigenschappen en grip op het circuit.

IONIQ 5 N 5

Aan het exterieur van de IONIQ 5 N zijn tal van visuele en praktische designelementen toegevoegd. Zoals contrasterende zwarte accenten en een vleugelvormige achterspoiler die de sportieve aspecten van de IONIQ 5 benadrukken en het potentieel voor circuitrijden maximaliseren.

Het N-model onderscheidt zich verder van de standaard IONIQ 5 door aangepaste proporties. Hij is in totaal 20 mm lager, 50 mm breder aan de onderkant (om ruimte kunnen bieden aan bredere banden) en 80 mm langer vanwege de prominentere diffuser. Actieve luchtkleppen aan de voorzijde van de IONIQ 5 N zorgen voor extra koeling, terwijl een spoilerlip onder de bumper de lage en sportieve uitstraling van de auto benadrukt. De kleur Luminous Orange – exclusief voorbehouden aan elektrische modellen van het label N – onderaan de zwarte voorbumper loopt door langs de zijskirts, waardoor de IONIQ 5 N er extra circuitwaardig uitziet. Die indruk wordt verder versterkt door de 21-inch gesmede lichtmetalen velgen met hoogwaardige 275/35 R21 Pirelli P-Zero banden voor verbeterde rijeigenschappen en grip op het circuit.

Voor optimale aerodynamische prestaties helpen de prominente, vleugelvormige N-achterspoiler, samen met de oranje gekleurde achterdiffuser en luchtuitlaat, de luchtstroom te regelen aan de achterzijde. Deze elementen dragen bovendien bij aan een sportieve styling, net als het driehoekig N-only HMSL-remlicht in de spoiler. Ook is de IONIQ 5 N uitgerust met een achterruitwisser.
 

Direct contact

Ik wil graag contact over: