AutoZeelandtest van de Nissan Micra Tekna


Klaar met dat schattige autootje. Na 34 jaar is de Nissan Micra volwassen geworden. Geen grote ogen meer en ook niet alleen geschikt als vrouwenauto. Hij is met het spectaculaire design hard op weg gezinsauto te worden! Misschien een andere naam…?

Door Rob Strating

“Uitgepuberd… volwassen geworden!

Al op de Internationale Autosalon van Genève in maart dit jaar mocht de spiksplinternieuwe Micra zich verheugen over veel belangstelling. Het werd daarom hoogtijd voor een uitgebreide test en natuurlijk haalde ik hem op bij een van de twee Sturmvestigingen, in dit geval in Goes. Verkoopadviseur George Palm regelde de mooie, oranje testauto voor mij.

Expressief
Je kunt niet om de nieuwe Micra heen, zeker niet in zo’n opvallende kleurstelling. Op de persconferentie van een concurrent waren nogal wat vrouwelijke collega’s die helemaal verrukt waren van de nieuwe Micra: “Die ziet er flitsend uit en wat een mooi dashboard…!”
Daarover later, eerst maar eens naar het expressieve en dynamische exterieur.
Designer Mamoru Aoki legde uit dat de vijfde generatie Micra bewust  speciaal voor de Europese markt groter was geworden. Hij meet in de lengte 17 cm meer, in de breedte 8 cm en hij werd 6 cm lager. Dat verklaart een deel van de dynamiek. De onschuldige grote ogen van zijn voorganger hebben plaats gemaakt voor venijnige kijkers en dat wordt duidelijk versterkt door de spits toelopende ‘V-Motion’ grille.
Dat hij gevormd is in de windtunnel is aan alles te zien. De besproken V-vorm loopt door tot aan de zijspiegels en je ziet dat de wind nauwelijks vat heeft op de neus. De zijkant is spannend met zijn bijzondere vouwen, maar de zwart/matte C-stijl met de deuropening is wel een hele leuke gadget. Mede daardoor lijkt het dak te zweven.
Van achteren bekeken is hij lekker breed, alleen het dunne uitlaatpijpje dat onder de mooi getekende achterspoiler uitkijkt is een beetje iel…

Opgepept interieur
Nog nooit zag ik in deze klasse zo’n chique en flitsend dash.
Het hoort bij het pakket ‘Energy Orange’. Het modern ontworpen en horizontaal gestrekte dashboard met de oranje leren accenten en dito stiksels bezit voorts spannende contrasterende kleuren. De enige harde kunststof ontwaarde ik slechts in de portierbekleding. In het algemeen bestaat het interieur uit hoogwaardige materialen die hem absoluut naar een hoger niveau tillen.
De instrumenten zijn heerlijk groot en overzichtelijk en de ergonomie krijgt van mij een tien met een griffel.
Het 7” touchscreen stuurt niet alleen het navigatiesysteem aan, maar ook het premium Bose®Personal® Audio Systeem met aan de voor- en zijkanten vier luidsprekers en twee geïntegreerd in de bestuurdershoofdsteun.
Voorts is in het scherm de achteruitrijcamera geïnstalleerd die voorzien is van een 360° ‘aroundview’ + ‘birdview’ voor een perfecte manier van parkeren.

Genoeg plaats
Naast de mooie designwereld in het interieur hebben de Japanners goed naar de Europese concurrentie gekeken en hem een heleboel meer ruimte meegegeven.
Zo biedt de Micra, die in de Renault/Nissanfabriek in het Franse Flins van de band loopt, van voren meer dan voldoende plaats.
De bovenbenen hebben prima steun van de flinke voorstoelen, omdat de zittingen nu lang genoeg zijn.
Achterin is voldoende been-en hoofdruimte voorhanden, mits de passagiers niet te lang zijn. De portieropening van achteren kon m.i. wat groter zijn.
De kofferruimte meet standaard 300 liter, te vergroten tot 1004 liter en daarmee scoort de Nissan in zijn klasse erg goed!
Als de zittingen omgeklapt zijn, ontstaat en een heuvelachtige laadvloer, dat is een beetje jammer.

Vlotte driecilinder
De 0,9 liter turbo benzine driecilinder heeft 90 pk en een koppel van 140 Nm bij 2250 toeren/min.
Het is een fijne motor die de1120 kg zware Nissan gemakkelijk aankan, al moet hij wel op toeren gehouden worden om te presteren en dat hoor je dan ook.. Onderin de toerenkelder gebeurt er niet zoveel.
Op binnenwegen in de vierde of vijfde versnelling is hij lekker stil, hetgeen ook ligt aan de verbeterde geluidsisolatie. Als je even later weer de autoweg kiest en 130 km/h is toegestaan, hoor je de motor weer wat meer, zeker omdat een zesde versnelling ontbreekt, typisch voor deze klasse driecilinders.
Hij laat zich heerlijk door bochten sturen, mede omdat de besturing lekker direct is.
Dat hij er maar 10,8 seconden voor nodig heeft om aan de honderd te komen bij de acceleratietest, pleit voor de turbo driecilinder. Ook zijn top van 175 km/h mag er zijn!
Dat het verbruik iets hoger ligt dan Nissan opgeeft (4,4 liter/100 km) verbaast me geenszins. Je kunt die waarden halen, maar dan moeten de weer-en wegomstandigheden ideaal zijn en moet je bovendien een spons op het gaspedaal binden…

Alle Micra’s
De testauto heeft nog een ‘zwakker’ zusje met 71 pk en een 1,5 liter sterke dieselbroer  met 90 pk/220 Nm, een bekende en zuinige Renault diesel.
De instapprijs van €  15.190,- is in ieder geval concurrerend.

Conclusie
Design, uitrusting en hoogwaardigheid zijn enorme pluspunten naast zijn ruimte voor passagiers en bagage. Geluidsisolatie en comfort zijn eveneens sterke punten. Het verbruik is meer dan ooit afhankelijk van de rechtervoet. Als ik de marketing van Nissan mag adviseren, zou ik de naam Micra vervangen. Hij verdient een naam die bij hem past!

 

Laatste Nieuws


Nissan modellen

Auto Sturm heet u welkom op onze website, dé weg naar uw nieuwe Nissan, nieuwe Hyundai of vertrouwde kwaliteitsoccasion. Met vestigingen in Goes en Middelburg kunt u bij ons terecht voor het complete gamma personen-, bedrijfs- en terreinwagens die Nissan en Hyundai te bieden hebben en helpen onze deskundige adviseurs u graag met al uw vragen over onze modellen, leasing, financiering en occasions.

De technisch specialisten van onze werkplaats en receptie streven naar service en perfectie en zijn u graag van dienst voor alle denkbare reparaties, onderhoud en periodieke keuringen aan uw auto. Tevens adviseren zij u graag om uw auto in topconditie te houden. Ook voor schade bent u bij ons aan het juiste adres. Wij repareren voor alle denkbare verzekeringsmaatschappijen via ons eigen schadebedrijf Autoschade Sturm in Middelburg.



banner lease

 

Volg ons: volg ons op instagram